יום רביעי, 28 ביולי 2010

מתחם התחנה בתל אביב

בזמן האחרון אני משלימה פערים עיצוביים / תרבותיים, ואתמול סוף כל סוף יצא לי לבקר במתחם התחנה המשופץ בדרום ת"א. בתור מישהי שמכירה את תל אביב די טוב (גרתי בה 10 שנים) הייתי ממש מופתעת. כאילו, מאיפה המתחם הזה נחת עלינו פתאום עם המבנים היפים האלה? ואיך אף פעם לא שמנו לב שהם שם?





אז חקרתי קצת את הנושא, וזה מה שגליתי:
מדובר בשטח של 20 דונם שנבנה סביב תחנת הרכבת הישנה שממנה יצאו נוסעים מיפו לירושלים לפני 100 שנה, וכולל את התחנה, מפעל שייצר אריחים מצויירים ואלמנטים לבנייה מבטון, ועוד מבנים מראשית המאה ה-20, בסגנון טמפלרי ומבנים מהתקופה העותמאנית ומתקופת המנדט. מה שמדהים הוא שהמקום עמד סגור ונטוש כשטח צבאי כמה עשרות שנים ולכן השתמרו בו המבנים, וגם המון פריטים אותנטיים מהתקופה. לפני 5 שנים רון חולדאי גילה את המקום, נדהם כנראה מהפוטנציאל, והחליט לשפץ ולהפוך אותו למתחם בילויים.

השחזור הוא קפדני, להסתובב שם הרגיש לי כמו לחזור בזמן (איפה טוני ודאג להחליף חוויות?). רק כמה בניינים גבוהים חדשים שמציצים ברקע מקלקלים את התחושה. יש במקום בתי קפה ומסעדות, וחנויות מעצבים (בעיקר בגדים ותכשיטים) מעוצבות לעילא. בימי ששי יש במקום שוק אורגני. הכל די פלצני, אבל ממש שווה ביקור.

לא הספקתי לבקר בכל החנויות, (אין ברירה, אצטרך לחזור לשם). ממה שראיתי אהבתי את:

- סופי, חנות לאביזרים לבית וכלי בית צבעוניים ומקסימים.
- נעמה בצלאל. איזה עיצוב פשוט ומקסים.
- חנות ענקית של צומת ספרים שמוקדשת לעיצוב ואומנות - אדריכלות, עיצוב פנים, עיצוב גראפי, עיצוב תעשייתי, צילום, אמנות.


** הגעתי למתחם התחנה במסגרת מפגש גלריה של נירלט, שארגנה במקום תערוכה ("יפה לך"), והרצאה על צבעוניות בעיצוב פנים. הרצתה יהודית עזרא, מעצבת טקסטיל מחנות רנבי לבדים. היה מעניין ומעורר מחשבה, היו עוגות מעולות, והתערוכה חביבה. סחתיין עליהם...


תגובה 1:

  1. אני מקווה שגם המפעל שייצר אריחים מצויירים ואלמנטים לבנייה מבטון, עבר בזמנו סוג של עיצוב תעשייתי.לצערנו,מתייחסים בימינו לאזורי תעשייה שונים ולמפעלים כמו לחלק האפור של חיינו . צריך להבין שהרבה אנשים משקיעים את חייהם בעבודה באזורים אלו, ולכן יש חשיבות רבה לעיצוב גם של אזורי תעשייה.

    השבמחק