יום שני, 27 במרץ 2017

מטבח מהחלומות

אז עיצבתם את בית החלומות שלכם, והוא מתאים לכם כמו כפפה ליד. אתם נהנים ממנו כמה שנים, אבל אז קורה משהו, אתם עוברים שינוי: אולי נולד ילד חדש, ילד התבגר ועזב את הבית, התחלתם לעבוד מהבית, פיתחתם תחביב שדורש מקום.

אנחנו צריכים להתייחס אל הבית שלנו כגמיש, ולבדוק כל פעם איך להתאים את הבית לחיים הנוכחיים שלנו.
נכון, תמיד ישנה האופציה של מעבר דירה, אבל לפעמים שינוי פנימי יכול לספק לנו מענה לשינוי המשפחתי שעברנו, ללא העלויות הגבוהות של החיפוש והמעבר.
את הבית של הילה ואסי בקיבוץ עיצבתי לפני כמה שנים. זה קרה בשני שיפוצים שונים – בראשון שיפצנו את המטבח, ובשני הוספנו סוויטת הורים ושיפצנו את כל הבית. הייתי בטוחה בצער רב שלא יצא לי לעבוד יותר עם הלקוחות האהובים עלי, אבל לא מזמן הילה פנתה אלי שוב, וסיפרה לי על החלום שלה להגדיל את המטבח. כמה חודשים אחרי השיפוץ השלישי (מקווה שלא האחרון :0) ), פגשתי את הילה לשיחת סיכום:

מה היה השינוי שבעקבותיו רציתם לשנות שוב את הבית?
"לפני 6 שנים חידשנו את המטבח והפכנו אותו למטבח מואר ונעים עם המון מגירות. המטבח היה גם יפה וגם עבד בשבילנו מאוד טוב פונקציונלית. לפני כשנתיים וחצי, מטעמי בריאות, הצרכים שלנו השתנו. הפכנו ממשפחה רגילה שהבישול לא היה חלק מרכזי בחייה למשפחה שמבשלת המון. זה הגיע עם המון מכשירי חשמל חדשים וגדולים - בלנדר, מכונת מיצים, מייבש מזון, מעבד מזון, אופה לחם. כל אחד מהם תופס מקום ורצינו שיהיה לנו מקום אחסון זמין ונוח לשימוש יומיומי. לא נוח להוציא כל פעם מכשיר גדול מהארון, ואם הנחנו את כל המכשירים על השיש לא נשאר לנו מקום לעבוד. המטבח הקיים היה נהדר ומאוד אהבנו אותו אבל בגלל שעכשיו אנחנו מבלים כל כך הרבה זמן במטבח החלטנו שבא לנו להתפנק וליצור מרחב שיהיה לנו יותר מרווח וגם שיהיה פונקציונלי, ושיקל עלינו את ההתנהלות במטבח."

על מה חלמת?
"בפנטזיה שלי דמיינתי אי גדול שהבנות יושבות עליו בזמן שאני מכינה להן דברים בריאים. רציתי חלונות גדולים שיכניסו אור ואת הטבע שבחוץ, כאלה שיושבים על השיש של המטבח, ויוצרים מדף פנימי בהמשך השיש. וחלמתי גם על ארון כלים יפה, עם אחסון שחלקו שקוף לכלים היפים שלי. רציתי שכל המכשירים החשמליים יהיו מאוחסנים במקום נסתר אבל נוח לעבודה, ושיהיה לי מקום אחסון נוח לכל כמויות האוכל היבש."

מטבח מעוצב

כשהילה סיפרה לי על החלום שלה, חשבתי איך אפשר להרחיב את המטבח (על חשבון חלק מהגינה) תוך כדי שימוש בכמה שיותר מארונות המטבח הקיימים, ולהוסיף עליהם עוד שטחי אחסון ושטחי עבודה. לקחתי את התכנית הקודמת, וכמו פאזל, מיקמתי כל יחידה קיימת במיקום חדש במטבח המוגדל, והוספתי עוד יחידות חדשות לאחסון ולדקורציה – בדיוק כמו שהילה רצתה:
·         הוספתי אי גדול במרכז המטבח שבתוכו מקום לכל מוצרי החשמל החדשים שנוספו למשפחה. באי תכננתי מגירה עם מתקן הרמה שמאפשר בקלות להוציא את המכשיר החשמלי לשימוש ובסיום להחזיר למקום. יש באי שקעי חשמל - זה מאוד חשוב כי האי הוא משטח עבודה שנעים לעבוד עליו עם הפנים למרכז הבית, או כשהילדים יושבים סביבו ו"עוזרים" לבשל.
·         תכננתי ארון כלים דקורטיבי קרוב לפינת האוכל, שיאחסן את כל כלי ההגשה לארוחות גדולות יותר.
·         פתחנו שני חלונות גדולים בשני קירות המטבח שאכן מכניסים המון אור.
·         הוספתי ארון מזווה גדול לכל האוכל היבש, ויחידה עם משרביה מחוררת לירקות ופירות.
·         על הדרך גם חפרנו בקיר בין שני עמודים כדי לשקע את המקרר שיהיה בקו אחד עם הארונות. 
·         הוספנו הנמכת גבס עדינה במטבח כדי להסתיר את הקורות הקונסטרוקטיביות שנשארו אחרי שבירת הקיר הקיים. בהנמכת הגבס העבירו את החשמל, מה שהיה יותר פשוט, מהיר וזול.
שיפצתם תוך כדי שגרתם בבית. איך עושים את זה?
"כדי לצמצם למינימום את הזמן שנהיה בלי מטבח, עשינו בשלב ראשון את כל הבנייה בחוץ, כולל הנחת יסודות, בניית הקירות עם הפתחים החדשים, ויציקת רצפה ותקרה. אח"כ בנינו קיר גבס בין המטבח הקיים לשאר הבית, כדי לא ללכלך את כל הבית באבק של השיפוץ. ורק אז פירקו את המטבח הקיים ושברו את הקיר בין המטבח הישן לשטח החדש. בשלב הזה היינו צריכים לתזמן באופן מושלם את בעלי המקצוע ככה שהעבודה תזרום במהירות, ובאמת תוך שבועיים היה לנו מטבח חדש. הנגר לקח מידות והביא לנו תוך יומיים רק את הגופים של המטבח בלי החזיתות. ברגע שהיו הגופים בבית, יכולנו להתקדם עם השיש והכיור. ברגע שהיה לנו שיש וכיור הכנסנו את הכלים למגירות (בלי החזיתות), והמטבח החל לעבוד. החזיתות הגיעו אחרי שבועיים בערך. זה חסך לנו הרבה זמן ."

מבחינה עיצובית, החלטנו יחד שאם כבר משפצים אז כדאי להתחדש בצבעים וחומרים חדשים. הארונות התחתונים נשארו בצבע המקורי, כדי להוזיל עלויות, אבל החלפנו את צבע השיש, צבענו יחידה עליונה דקורטיבית בצבע חדש, בחרנו גוון שונה מהמטבח לארון הכלים. במקום להכניס צבע בחיפוי שמאחורי הכיריים בחרתי בצורת הנחה מעניינת - fish bone - של אריחים לבנים מלבניים, עם שילוב של רובה צבעונית ביניהם.

"מבחינת העיצוב רצינו משהו מעניין, אבל שיהיה עדין, ושלא ימאס עלינו. הרעיון שלך של ההנחה המיוחדת של החיפוי – בהתחלה חששתי מאיך זה יראה והאם הקבלן יצליח לבצע את זה כמו שצריך - אבל זרמתי אתך וזה יצא משגע. יצירת אומנות קטנה על הקיר. משהו מאוד מיוחד. כל מי שנכנס למטבח אומר על זה משהו. זה מאוד עדין ויפה".
חיפוי במטבח

בחירת צבעים למטבח
אחרי כמה חודשים, איך את מסכמת את השיפוץ?
"זה בדיוק כמו שחלמתי. אני מבשלת על האי ביחד עם הבנות. נוח לי, וקל לי, והמטבח עושה חשק לבשל. מאוד נוח לשלוף את כל מכשירי החשמל בעזרת מתקן ההרמה, ולחבר אותם לשקעים באי. יש לי המון מקום אחסון, גם לאוכל היבש וגם לכל הכלים. הארון כלים מכניס המון יופי למטבח, והוא גם מאוד פונקציונלי לנו, כי הוא קרוב לפינת האוכל ומכיל את כל הכלים לאירוח והמפות. הרחבת המטבח שינתה את כל הבית, זה מדהים. בסה"כ הוספנו 8 מ"ר לבית, אבל התוספת הזו מכניסה כל כך הרבה אור ונותנת כזו תחושה של מרחב. פשוט כיף."

לסיכום אני אצטט את ההודעה שהילה שלחה לי בסוף השיפוץ: "נשבעת לך שאסי ואני עומדים היום בבוקר במטבח ובמשך כ-10 דקות רק מתפעלים איזה מהמם וכמה מקסים וכמה מקום וכו' וכו'. כאילו יש לנו תינוק(ת) טרי :0)"



עיצוב מטבח



מטבח מעוצב

ואי אפשר בלי תמונות לפני ולפני לפני :0), אז הנה הן:

_______________________________________________________
אולי תאהבו גם:
5 טיפים לעיצוב מטבח

תגובה 1: